
Wykłady mistrzowskie
Obowiązek obecności na pięciu wykładach w ciągu roku; wykłady i seminaria gości odwiedzających różne instytuty Wydziału Filologicznego w ramach współpracy bilateralnej, programu Erasmus +, programu Visiting Professor, programu Pracowni Humanistyki Cyfrowej itp.; możliwe zaliczenie w innym kolegium (wybór w uzgodnieniu z promotorem, po akceptacji przez kierownika kolegium).
SEMESTR ZIMOWY 2023/2024
PAŹDZIERNIK
Wykłady profesora Jeremy’ego Davida Bendika-Keymera z Case Western Reserve University:
- wykład Six Practices to Make Philosophy Part of Your Home, 11 października, 16:00, Wrocławskie Centrum Akademickie, Rynek 13
- dyskusja (z udziałem dr Urszuli Lisowskiej): Public Philosophy and Worldly Community, 13 października, 19:00, Księgarnia Hiszpańska Wrocław, ul. K. Szajnochy 5.
Profesor Bendik-Keymer – gość Instytut Filozofii w ramacg programu Visiting Professor (IDUB) – jest autorem pięciu monografii: The Ecological Life: Discovering Citizenship and a Sense of Humanity (Lanham, MD: Rowman & Littlefield, 2006), Solar Calendar, and Other Ways of Marking Time (Brooklyn, NY: Punctum Books, 2017), The Wind ~ An Unruly Living (Brooklyn, NY: Punctum Books, 2018), Involving Anthroponomy in the Anthropocene: On Decoloniality (z posłowiem autorstwa Julii D. Gibson; London: Routledge, 2020), Nussbaum’s Politics of Wonder: How the Mind’s Original Joy Is Revolutionary (z ilustracjami autorstwa Misty Morrison; London: Bloomsbury, 2023) oraz współredaktorem (wraz z Allenem Thompsonem) tomu Ethical Adaptation to Climate Change: Human Virtues of the Future (Cambridge, MA: MIT Press, 2012). Publikacja jego kolejnej monografii, Justness and the Deep Time of the Planet, jest planowana na 2026 rok w wydawnictwie Routledge.
IFG zaprasza na wykład gościnny prof. Guido Brauna z Miluzy na temat francusko-niemiecko-polskiego transferu kulturowego w nowożytności. Będzie on miał miejsce 17 października w godz. 12 do 13.30 w sali 26. Organizator: dr Krzysztof Żarski
Wykład będzie tłumaczony na język polski.
Instytut Filologii Angielskiej i Zespół ds. Klimatu Zmian zapraszają na wykład otwarty „Exploring Climate Literacy with Monsters, Inc.: A Systems Thinking Approach” prof. Marka Oziewicza z University of Minnesota.
Podczas interaktywnego wykładu prof. Marek Oziewicz przedstawi podejście oparte na myśleniu systemowym do dyskusji na temat alfabetyzacji klimatycznej. Uczestnicy zostaną zaproszeni do rozważenia pojęcia kulturowej pracy opowieści i zaangażowania się w działania związane z badaniem narracji w oparciu o Monsters, Inc. i dwa krótkie klipy pokazane podczas wykładu.
Prof. Marek Oziewicz (University of Minnesota/USA) – literaturoznawca, profesor edukacji, prowadzi Katedrę Literatury Dziecięcej i Młodzieżowej im. Marguerite Henry na Uniwersytecie Stanu Minnesota. Dyrektor Centrum Edukacji Klimatycznej, zajmuje się badaniami nad antropocenem.
Organizatorzy: Instytut Filologii Angielskiej UWr, Zespół ds. Zmian Klimatu UWr
Termin: 18 października 2023, godz. 15:30 – 17:00
Miejsce: Instytut Filologii Angielskiej, ul. Kuźnicza 22, Wrocław, sala 207
https://uwr.edu.pl/wydarzenia/wyklad-otwarty-exploring-climate-literacy-with-monster/
Prof. dr hab. Elżbieta Biardzka (Instytut Filologii Romańskiej, Zakład Językoznawstwa)
Ambasador naukowy[1] Nadreńskiej Szkoły Nauk o Języku « Paroles d’experts » : École Rhénane des Sciences du langage, ErSciLang, (Université de Strasbourg), Direction scientifique Anne Theissen
zaprasza doktorantów Uniwersytetu Wrocławskiego w Kolegium Doktorskim Wydziału Filologicznego na cykl wykładów. Odbywać się one będą w języku francuskim.
Oto link do zapisów i jednocześnie strona z informacjami o projekcie:
https://erscilang.wordpress.com/
[1]Lista europejskich Ambasadorów naukowych: https://erscilang.wordpress.com/ambassadeurs-scientifiques/
INFORMACJE O WYKŁADOWCACH (dostępne również na stronie wykładów):
Jean-Claude Anscombre
CNRS-LT2D, Université de Cergy-Pontoise
Voir plus Jean-Claude Anscombre
Jacques Bres
Université Paul-Valéry Montpellier 3 & UMR 5267 Praxiling
Voir plus Jacques Bres
Bernard Combettes
Université de Lorraine & UMR-ATILF
Voir plus Bernard Combettes
Catherine Fuchs
Laboratoire LATTICE, UMR 8094, CNRS, ENS-Ulm, Université Paris 3
Voir plus Catherine Fuchs
Olga Galatanu
Université de Nantes & EA 7469 PREFics, Université Bretagne Sud
Voir plus Olga Galatanu
Bernard Harmegnies
Université Mons-Hainaut – Belgique
Voir plus Bernard Harmegnies
Claude Muller
Université Bordeaux Montaigne
Voir plus Claude Muller
Irène Tamba
EHESS, CRLAO – Centre de recherches sur l’Asie orientale
Voir plus Irène Tamba
Treść i harmonogram wykładów (dostępne również na stronie projektu w linku z zapisami):
SEMINARIUM FEMINISTYCZNE PŁEĆ W HUMANISTYCE – PERSPEKTYWY BADAWCZE
27.10.2023, Instytut Filologii Polskiej UWr, sala 142
10.00–10.45 Wykład dr hab. Izabeli Morskiej, prof. UG
Obszary odmienności po 20 latach: od Marii Komornickiej do Piotra Własta
Przełom XIX i XX wieku to moment, gdy po raz pierwszy pojawiają się pierwsze definicje nieheteronormatywnych tożsamości. Są one czasem poetyckie (powraca mit androgyne), a czasem życzeniowe (uranianki i uranianie, męskie dusze w kobiecych ciałach i na odwrót – duże znaczenie ma tu metempsychoza). Jednocześnie w Berlinie, a więc niedaleko, osoby nieheteronormatywne spotykają się, dyskutują, piszą opowieści z życia, rozmawiają z psychologami (nowa, jeszcze nieokrzepła dziedzina wiedzy) i próbują same siebie zdefiniować. Wobec reprezentantów i reprezentantek obu płci, szczególnie młodych, stosuje się podwójny standard. Młody mężczyzna może pracować, studiować, podróżować i romansować. Młoda kobieta nie ma praw wyborczych, a na studia wybiera się za granicę. Jeśli pochodzi ze sfery ziemiańskiej, zostaje strażniczką patriarchalnego porządku. Co można zrobić ze swoim talentem w takim kontekście, jeśli akurat urodziło się kobietą, a nie chce się grać w heteronormatywną i patriarchalną grę? Ten wykład bierze za punkt wyjścia Obszary odmienności: Rzecz o Marii Komornickiej, skupiając się na ówcześnie znaczących teoriach tożsamości i płci w fin de siecle’u.
Biogram:
Izabela Morska – pisarka i wykładowczyni, pracuje w Instytucie Anglistyki i Amerykanistyki na Uniwersytecie Gdańskim. Jest autorką m.in. opowiadań (Śmierć i spirala, 1992; Niebieska menażeria, 1997), powieści (Absolutna amnezja, 1995; Alma 2003), dramatu (Księga Em, 2005) i wierszy (Madame Intuita, 2002). Wydała również dziennik choroby – Znikanie (2019) Prowadziła warsztaty z twórczego pisania na Uniwersytecie Warszawskim i w Studium Literacko-Artystycznym na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 2018 roku została uhonorowana Nagrodą im. Juliana Tuwima za całokształt twórczości, a w 2020 roku otrzymała Pomorską Nagrodę Literacką. Jako badaczka zajmuje się perspektywą postkolonialną i genderową. Wydała m.in. Obszary odmienności. Rzecz o Marii Komornickiej (2006), poświęcone życiu i twórczości Marii Komornickiej / Piotra „Odmieńca ”Własta” oraz Glorious Outlaws. Debt as a tool in contemporary postcolonial fiction (2016) – monografię o długu w literaturze. Uczestniczyła w licznych festiwalach naukowych i konferencjach.
11.00–11.45 Wykład dr hab. Moniki Świerkosz, prof. UJ
Kalekowanie płci – kilka uwag o (nie)oczywistych konsekwencjach spotkania gender studies i disability studies.
Wychodząc od słów Rosemary Garland-Thomson, w których stwierdza, że „feminizm uczynił ją niepełnosprawną”, postaram się nakreślić oczywiste i jednocześnie nieoczywiste sploty teorii feministycznej i krytycznych studiów o niepełnosprawności. Interesować mnie będą przede wszystkim kwestie ugenderowionego ciała i podmiotu, które w refleksji feministycznej zaskakująco rzadko uwzględniały pytania o doświadczenie niepełnosprawności. Poszerzając swoją argumentację o uwagi Lennarda J. Davisa, dotyczące dyskursywnych procesów ustanawiania normy, podejmę się próby spojrzenia na niepełnosprawność jako brakujący element znanej triady rasa-klasa-płeć. Element performatywny, który w zaskakujący dla mnie samej sposób stwarza szansę na wyjście poza teoretyczny impas wynikający z zakleszczenia między opozycyjnie rozumianym esencjalizmem/biologizmem i konstruktywizmem. Wskazując również na queerowe powinowactwa w sposobie wykorzystywania niepełnosprawności jako nienormatywności w pracach Garland-Thomson i Davisa, będę chciała zapytać o to, jak można rozumieć teoretyczną i polityczną woltę, polegającą na
„kalekowaniu” płci oraz studiów genderowych i feministycznych. W tym celu postawię również pytania o kwestię „głosu” jako emancypacyjnego, ale być może ableistowskiego fantazmatu.
Biogram:
Monika Świerkosz – profesorka uczelni na Wydziale Polonistyki UJ. Interesuje się teorią krytyczną, filozofią feministyczną, zwłaszcza w zakresie problematyki ciała, posthumanizmu i niepełnosprawności. Zajmuje się również zagadnieniami związanymi z kobiecym pisaniem w perspektywie poetologicznej i historycznej. Redaktorka naczelna czasopisma „Wielogłos”, współtworzy Pracownię Pytań Krytycznych na Wydziale Polonistyki UJ. Od 2021 roku jest członkinią platformy badawczej: „Disability Studies in Eastern Europe – reconfigurations”. Publikowała m.in.: „Tekstach Drugich”, „Pamiętniku Literackim”, „Zadrze”. Jest autorką książek autorskich: W przestrzeniach tradycji. Proza Izabeli Filipiak i Olgi Tokarczuk w sporach o literaturę, kanon i feminizm (2014), Arachne i Atena. Literatura, polityka i kobiecy klasycyzm (2017) oraz współredaktorką kilku publikacji zbiorowych. Współpracowała jako konsultantka naukowa i pomoc dramaturgiczna przy powstawaniu dwóch spektakli podejmujących problematykę niepełnosprawności: Snu nocy letniej (reż. J. Skrzywanek, J. Sobczyk, Teatr Współczesny w Szczecinie) oraz Lekcji anatomii doktora Tulpa (reż. A. Skwarczyńska, Cricoteka, Kraków).
12.00–12.45 Wykład dr hab. Aleksandry Derry, prof. UMK
Krytyczność, troska, wspólnota. Interwencje feministyczne w nauce
Bruno Latour przekonywał, że technologie prezentowania wiedzy odgrywają ważną rolę w procesie stabilizowania i uwiarygodniania wiedzy naukowej (Latour 2012). Takie strategie jak wizualne uwypuklanie i podkreślanie określonych aspektów oraz pomijanie i przeoczenie innych, sankcjonują i stabilizują określone wzorce myślenia o nauce, jej funkcjonowaniu, wynikach badań naukowych (Doerk et al. 2013). Krytyczne teorie w humanistyce traktują takie kwestie jak egalitarność, różnorodność, autorstwo, oddziaływanie społeczne (D’Ignazio, Klein 2022) jako istotne elementy odpowiedzialnego tworzenia wiedzy. Badaczki i badacze feministyczni od dawna wskazują, kto i jak jest włączany do dominujących sposobów wytwarzania wiedzy i jej komunikowania, a kto z nich wykluczany (Derra 2013, Adamiak, Derra i Wachowski 2020). W wykładzie będę przekonywać, że z powodów poznawczych i etycznych, tworząc wiedzę naukową współcześnie, należy nie tracić z oczu tak ważnych dla dzisiejszej nauki wartości jak krytyczność, troska, wspólnotowość. Jako ilustracje krytycznego ujmowania nauki omawiam kilka przykładów reprezentowania kobiecości i kobiet w wybranych dyscyplinach naukowych. Biorąc zaś pod uwagę ważność komunikowania odkryć naukowych w postaci podawania danych, podążam za propozycją Catherine D’Ignazio i Lauren F. Klein i omawiam zaproponowane przez nie reguły wizualizacji, które uwzględniają feministyczną korektę strategii reprezentowania w nauce. Są nimi: wyjście poza podziały binarne, uwzględnianie różnorodności i kontekstu, badanie relacji władzy i upodmiotawianie grup wykluczanych, legitymizowanie ucieleśnienia i afektywności oraz uwidacznianie pracy (D’Ignazio, Klein 2020, 2022).
Adamiak, M., Derra, A., Wachowski, W. 2020. Teorie feministyczne. Tradycje i perspektywy. http://avant.edu.pl/teor-fem
D’Ignazio, Catherine, Klein, Lauren. 2022. Feminism Data Vizualization.
https://dspace.ceid.org.tr/xmlui/bitstream/handle/1/955/Feminist_Data_Visualization.pdf
D’Ignazio, Catherine., Klein, Lauren. 2020. Data Feminism. MIT Press. https://datafeminism.
mitpress.mit.edu/pub/frfa9szd/release/6
Derra, A. 2013. Kobiety (w) nauce. Problem płci we współczesnej filozofii nauki i w praktyce badawczej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Doerk, Marian, Feng, Patrick, Collins, Christopher, Carpendale, Sheelagh. 2013. Critical InfoVis: Exploring the Politics of Visualization. CHI 2013 Extended Abstracts, https://mariandoerk.de/criticalinfovis/altchi2013.pdf
Latour, Bruno. 2012. Wizualizacja i poznanie. Zrysowywanie rzeczy razem. AVANT, Volume III.
http://avant.edu.pl/wp-content/uploads/T2012-wizualizacja-i-poznanie.pdf
Biogram:
Aleksandra Derra – filozofka, tłumaczka, filolożka. Kierowniczka Katedry Filozofii Praktycznej Instytutu Filozofii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Współzałożycielka i kierowniczka podyplomowych studiów z zakresu gender na Wydziale Humanistycznym UMK w Toruniu. Zajmuje się problemem płci w nauce i współczesną feministyczną filozofią nauki oraz studiami nad nauką i technologią. Bada fenomen języka, podmiotowości, cielesności i ucieleśnienia w filozofii współczesnej i w naukach kognitywnych. Autorka książek: Filozofia, nauka, feminizm. Wybór Tekstów (2022); Kobiety (w) nauce. Problem płci we współczesnej filozofii nauki i w praktyce badawczej (2013); współredaktorka m.in.: Polish Science and Technology Studies in the New Millennium (2022); Niewidzia(l)ne. Kobiety i historia Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (2020). Przełożyła i opracowała książki: Jestem listotą (wywiad z Donną Haraway); Cordelia Fine, Urojenia płciowe. Jak dzięki naszym umysłom społeczeństwu i neuroseksizmowi powstają różnice między kobietami a mężczyznami; Bruno Latour, Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci; Rosi Braidotti, Podmioty nomadyczne. Ucieleśnienie i różnica seksualna w feminizmie współczesnym.
13.00–14.00
Dyskusja z Gościniami, moderacja: mgr Ewelina Adamik, dr Katarzyna Lisowska.
LISTOPAD
Centrum Interdyscyplinarnych Badań nad Zdrowiem i Chorobą zaprasza nawykład profesora Phila Browna z Uniwersytetu w Huddersfield w Wielkiej Brytanii. Wykład “Homeward Bound: refugees, housing pathways and hope for the future”odbędzie się 9 listopada o 12:00 w Auli Leopoldina (pl. Uniwersytecki 1). Nie są wymagane zapisy.
Profesor Brown specjalizuje się w problemach społecznych związanych z polityką mieszkaniową, w szczególności w odniesieniu do najbardziej marginalizowanych grup. W wykładzie opowie o sytuacji uchodźców, którzy osiedlili się w Wielkiej Brytanii w ciągu ostatnich 30 lat.
Organizatorki: dr Eva Duda, Magdalena Witkowicz
Abstrakt:
Homeward Bound: refugees, housing pathways and hope for the future
The quality and conditions of housing, its affordability, the security it offers, how it is accessed and, indeed, the housing system as a whole all combine to influence the lives of everyone in society. Poverty and wider factors such as employment, education and health inequalities amplify the significance housing plays in mitigating or exacerbating the challenges associated with their housing, and chances of experiencing homelessness. These issues are not experienced equally by all members of society, and those living on the fringes of society routinely experience the worst housing outcomes. Refugees are one such group. Whilst the experiences of refugees have much in common with those of other vulnerable groups; refugees are typically multiply disadvantaged.
This talk draws on published evidence, available data and from recent research undertaken by the speaker in the UK. This research sought to understand the housing pathways and experiences of refugees who had settled in the UK over a 30-year period from the conflicts in Bosnia to Ukraine. It involved an extensive scoping review of the literature and in-depth research with over 80 refugees and 60 policy actors and practitioners. Outputs from this research are available here.
Drawing on this evidence this talk discusses the lives refugees have in the UK with respect to their housing situations. It details the different routes refugees have available to them to enter the UK and describes how these relate to their housing circumstances and wider impacts their housing has in their lives. The talk concludes with a discussion about the way those working with refugees can best support people in the future.
Biogram:
Professor Phil Brown is a Professor of Housing and Communities at the University of Huddersfield, UK. Phil has worked in the field of refugee housing since 1999, first as a practitioner within a local authority, and then as an academic. His research interests focus on the intersection of health and inclusion with housing and communities. He has worked across the European Union and with a range of organisations across the UK. He has published over 100 outputs which include: peer review papers, edited collections and articles. He also champions the use of creative methods to disseminate and engage new audiences with research through film, comics and theatre. He is a former Chair of the UK Housing Studies Society and a former Specialist Advisor to the Parliamentary Women & Equalities Committee. He has also supported the UK All Party Parliamentary Groups on Migration and Gypsy, Travellers and Roma in relation to monitoring the impacts of Brexit. His full academic profile is available here
Instytut Filologii Angielskiej zaprasza na wykład online Saminy Mishry pt. „Dragons Represent Me: Being and Becoming with the Arts”, który odbędzie się 27.11.2023 r., godz. 17.00-18.00, na platformie Teams.
Streszczenie:
The arts encourage children to look at themselves and at their world, and to look at it in ways they may not have looked before. The arts enable children to articulate and develop at the same time, to make sense of their lives and worlds. How can we create and use the arts for and with children in meaningful ways? And what can we learn from children’s engagement with the arts? Based on Samina’s work as a writer, media practitioner and arts educator, her talk focuses on creation, curation, and collaboration with children to enable their voice and agency as well as to create a channel of communication across the adult-child split. Can this be one way to respond to challenges of our time?
Biogram:
Samina Mishra is a documentary filmmaker, writer, and teacher based in New Delhi, with an interest in media for and about children. Her work uses the lens of childhood, identity and education to reflect the experiences of growing up in India, and has been screened and published in India and abroad. She is the founder of The Magic Key Centre for the Arts and Childhood that works with children and adults on using the arts in education. She is currently working on The Hum Hindustani Poetry Podcast, a limited series podcast based on poems written by children on the ideas of Liberty, Equality and Fraternity.
Zapisy na wykład prowadzi dr hab. Justyna Deszcz-Tryhubczak, prof. UWr. (justyna.deszcz-tryhubczak@uwr.edu.pl)
GRUDZIEŃ
Centrum Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego zaprasza na 19. wykład z cyklu „International Voices in Children’s Literature Studies”.
Wykład pt. „Why We Always Read Them Again and Other Related Issues: a Semiotic Model of the Picturebook” wygłosi w języku angielskim prof. Smiljana Narančić Kovač (Uniwersytet w Zagrzebiu).
Wykład odbędzie się 13 grudnia 2023 r. o godz. 18.00 za pośrednictwem platformy MS Teams.
Wszystkich zainteresowanych udziałem prosimy o kontakt z dr Elżbietą Jamróz-Stolarską, pod adresem: elzbieta.jamroz-stolarska@uwr.edu.pl (do 11 grudnia).
Streszczenie w języku angielskim:
This presentation aims to provide an overview of a semiotic model of the narrative picturebook as a format and as a specific kind of art, and the variants derived from it. This semiotic model is consistent with the model of the narrative established by the classical narratologists and it also takes into account the findings of the more recent results of transmedial and media-conscious narratology. The semiotic model of the non-narrative picturebook is constructed in analogy to the basic model of the narrative picturebook. The presenter shows that combinations of fictional and nonfictional (factual) elements on the one hand, and of realistic and fantastic modes on the other are possible in both narrative and non-narrative picturebooks. The presentation will give examples from Croatian and international picturebooks. The inaugurated model of the picturebook, embracing its two discourses, makes it possible to resolve several rather confusing issues, such as the way in which the picturebook communicates meanings, the necessity of its metafictionality, how narrative perspectives are established, why re-reading is inevitable and how many stories and narrators are there in narrative picturebooks. The talk will propose some explanations of these defining features of the picturebook, based on its unique semiotic model, and will hopefully offer ground for discussion.
Notka bio w języku angielskim:
Smiljana Narančić Kovač, PhD, Full Professor, recently retired from the Faculty of Teacher Education, University of Zagreb, Croatia, where she taught several courses on children’s literature and headed the Centre for Research in Children’s Literature and Culture (2018–2023). Her research interests include comparative literature, the narrative, picturebook theory, children’s literature, and contact and transfer studies. She served as the PI for a national research project on children’s literature translations (2015–2018). She is the Editor-in-Chief of Libri & Liberi: Journal of Research on Children’s Literature and Culture, published by the Croatian Association of Researchers in Children’s Literature. She organised the 14th Child and the Book Conference (Zadar, Croatia, 2019) and the 9th International Conference of the European Network of Picturebook Research (Osijek, Croatia 2023).
Wykład 18.12.2023 r o godz. 10.00 w IFG, sala 26
„Historie ucieczki. Re- i premediacja narracji o ucieczce i prześladowaniach”.
„Wydaje się, że nawet najbardziej intymny rodzinny przekaz przeszłości jest zapośredniczony przez publiczne obrazy i narracje” – pisze Marianne Hirsch w swojej książce Postmemory, która od tego czasu stała się standardowym dziełem studiów nad pamięcią. Z podobną intencją Astrid Erll i Ann Rigney mówią o „premediacji”, którą można rozumieć jako medialne predeterminowanie treści pamięci kulturowej. Wykład dotyczy tezy, że narracje literackie i biograficzne opierają się na rozpowszechnionych wzorcach i narracjach modelowych. Zgodnie z tą tezą dotyczy to nie tylko samych wydarzeń historycznych, ale także transgeneracyjnej konfrontacji z nimi. Widać to w filmach i tekstach, w których potomkowie opowiadają o ucieczce swoich rodziców, dziadków czy pradziadków, wyruszając na poszukiwanie ich utraconego świata. „Odkrywanie” staje się motywem przewodnim portretu. Odkrywana jest nie tylko historia rodziny, ale także – wciąż nieznany – Wschód Europy.
Wykład jest w j. niemieckim, po wykładzie będzie możliwość rozmowy na temat „Migracje a literatura”
Prof. dr hab. Paula Wojcik, Uniwersytet w Wiedniu
Paula Wojcik zajmuje stanowisko profesora literatury światowej na Uniwersytecie Wiedeńskim. Wcześniej pracowała na Uniwersytecie Friedricha Schillera w Jenie w Katedrze Współczesnej Literatury Niemieckiej, Ogólnej i Porównawczej oraz w Centrum Badawczym Laboratorium Oświecenia. W 2019 roku jej rozprawa habilitacyjna „Theorie der Klassik. Zur Praxis kultureller Funktionalisierung am Beispiel der Ballade von Goethe bis Grandmaster Flash” została przyjęta przez Uniwersytet w Jenie. W 2012 roku ukończyła również studia doktoranckie w Jenie pracą „Das Stereotyp als Metapher. Zur Demontage antisemitischer Stereotyp in der Gegenwartsliteratur”, która została opublikowana przez Transcript w 2013 roku.
STYCZEŃ
Centrum Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego zaprasza na 20. wykład z cyklu „International Voices in Children’s Literature Studies”.
Wykład pt. „Children’s Poetry as a Challenge and a Cultural Phenomenon” wygłosi w języku angielskim prof. Krystyna Zabawa (Uniwersytet Ignatianum w Krakowie).
Wykład odbędzie się 17 stycznia 2024 r. o godz. 18.00 za pośrednictwem platformy MS Teams.
Wszystkich zainteresowanych udziałem prosimy o kontakt z dr Elżbietą Jamróz-Stolarską, pod adresem: elzbieta.jamroz-stolarska@uwr.edu.pl (do 15 stycznia).
Streszczenie w języku angielskim:
My talk aims to present children’s poetry as a complex phenomenon that eludes strict definitions and classifications, even if scholars all over the world attempt to define and classify it. Children’s poetry appears as a significant element of every culture; as such it constitutes a challenge for poets, translators, editors, critics, scholars, teachers, librarians… What does it mean? Is it also a challenge for children? Could it be called a cross-cultural and cross-generational phenomenon? It is in this context that nursery rhymes and counting out rhymes, as a part of children’s lore, will be taken into account. The presentation will provide insight into Polish (to some extent also international) research. I will consider the place of children’s poetry in the corpus of poetry as a whole and emphasize the role of illustrations, exploring the possibility of analysing poetic books for children as iconotexts. The examples will come mostly from Polish literature with several significant foreign works translated into Polish. I will also use this opportunity to present a few contemporary Polish poetic books for children that are, in my opinion, of special artistic value.
Notka bio w języku angielskim:
Krystyna Zabawa is professor and head of the Literary Studies Department in the Modern Languages Institute at University Ignatianum in Cracow. She graduated from the Jagiellonian University. Her fields of interests include Young Poland and interwar literature, especially poetry, female writers, children’s and YA literature. In 2013 she published the monograph entitled Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku [A Tale Begun. Polish Children’s Literature after 1989 with regard to Contemporary Culture] and in 2017 – Literatura dziecięca w kontekstach edukacyjnych [Children’s Literature in Education]. She is a member of IBBY Polish Section and IRSCL. She regularly publishes book reviews.
LUTY
Wykład gościnny „The Shirley Jackson Revival: Unpacking a Literary Renaissance”
Koło Naukowe Chamelinguon Language and Culture Club (IFA) zaprasza na zdalny wykład gościnny profesor Bernice Murphy z dublińskiego uniwersytetu Trinity College pt. „The Shirley Jackson Revival: Unpacking a Literary Renaissance”. Wykład odbędzie się 21.02.2024 na platformie TEAMS, a po wykładzie nastąpi dyskusja na temat twórczości literackiej Shirley Jackson, w szczególności niedawno wydanego zbioru jej listów The Letters of Shirley Jackson (2022), którego konsultantem akademickim była profesor Murphy.
Biogram gościni:
Bernice M. Murphy is Associate Professor in Popular Literature at the School of English, Trinity College Dublin, Ireland. She has published numerous books and articles on topics related to American Gothic and horror narratives. She edited the first essay collection dedicated to Jackson’s work (Shirley Jackson: Essays on the Literary Legacy, 2005) and was academic consultant to the 2021 volume The Letters of Shirley Jackson, which was edited by Jackson’s eldest son, Laurence Jackson Hyman. Her most recent monograph is The California Gothic in Fiction and Film (2022) and her current work-in-progress explores the relationship between true crime and popular literature. She is also part of the ‘Reading Shirley Jackson in the Twenty-First Century’ project which is based at Trinity College Dublin. For further information, click here: https://shirleyjackson21stcentury.wordpress.com/
Organizatorzy: Koło Naukowe Chamelinguon Language and Culture Club, Instytut Filologii Angielskiej UWr
Termin: 21.02.2024, godz. 17:00
Forma: zdalna, platforma TEAMS
Osoby zainteresowane udziałem prosimy o kontakt z mgr Anną Bartnicką pod adresem: anna.bartnicka@uwr.edu.pl
W ramach konkursu projakościowego Prorektora ds. Dydaktyki w UWr planujemy do grudnia 2024 realizację projektu „Nowoczesna lingwistyka – medialna dydaktyka”. Projekt przewiduje realizację ośmiu wykładów online, które zostaną wygłoszone przez najbardziej uznanych językoznawców o światowej randze. Zaproszeni goście – wybitni językoznawcy – wygłoszą wykłady gościnne, w których przedstawią współczesne teorie i metody badań językoznawczych w różnych zakresach subdyscyplinowych. Wykłady odbędą się w formie online, będą udostępniane w streamingu w czasie rzeczywistym. Następnie każdy z wykładowców udostępni swoją prezentację PP do upowszechnienia i wykorzystania w dydaktyce akademickiej.
Wykłady są dedykowane studentom, doktorantom i pracownikom naukowym.
Serdecznie zapraszamy Państwa do udziału we wspomnianym wykładzie i w kolejnych, o których będziemy informować.
27.02.2024, 15.00-16.30, Teams
prof. dr dr. Georg Schuppener: Politolinguistik – Einführung in die Grundbegriffe und Methoden
Link do rejestracji udziału w wykładzie
Streszczenie
Wykład realizowany w ramach konkursu projakościowego Prorektora ds. Dydaktyki UWr, projekt: Nowoczesna lingwistyka – Medialna dydaktyka.
Podczas wykładu zostaną omówione paradygmaty badawcze politolingwistyki, podstawowe pojęcia oraz metody badawcze. Na konkretnych przykładach zostaną zaprezentowane modele badawcze w świetle nowszych i najnowszych kierunków badań językoznawczych.
Nota biograficzna
Prof. dr dr Georg Schuppener, studiował język niemiecki i literaturę, historię, matematykę, filozofię, historię nauki i język arabski w Akwizgranie, Hamburgu, Lipsku, Jenie i Tunisie. Profesor wizytujący w Halle/Saale, Kaliningradzie (Królewiec/Rosja) i Ústí nad Labem (Aussig/Czechy). W 2002 r. otrzymał nagrodę Theodora Fringsa przyznawaną przez Saksońską Akademię Nauk w Lipsku. Autor licznych publikacji z zakresu historii języka, kultury i nauki. Doktorat z językoznawstwa i matematyki.
Linki do biogramów
http://kger.ff.ucm.sk/docs/VUPCH/vskDokument-Schuppener_VUPCH_SK.pdf
SEMESTR LETNI 2023/2024
MARZEC
Na zaproszenie Zakładu Lingwistyki Stosowanej w Instytucie Filologii Germańskiej UWr w ramach konkursu IDUB UWr będzie przebywał w Instytucie Filologii Germańskiej prof. dr dr Georg Schuppener (Uniwersytet Św. Cyryla i Metodego w Trnawie / Uniwersytet Lipski).
Linki do biogramów
http://kger.ff.ucm.sk/docs/VUPCH/vskDokument-Schuppener_VUPCH_SK.pdf
https://de.wikipedia.org/wiki/Georg_Schuppener
Prof. dr dr Georg Schuppener odbędzie dwie wizyty w ramach profesury gościnnej IDUB.
Podczas obu wizyt gość Uniwersytetu Wrocławskiego wygłosi 8 wykładów dedykowanych studentom, doktorantom i pracownikom naukowym naszego Uniwersytetu. Po uzgodnieniu z kierownikiem Kolegium Doktorskiego Wydziału Filologicznego oraz kierownictwem IDUB wykłady prof. dr. dr. Georga Schuppnera będą miały charakter otwartych wykładów mistrzowskich.
Wykłady będą się odbywały w formie hybrydowej – stacjonarnie w IFG UWr (sala zostanie podana po ustaleniu harmonogramu zajęć na semestr letni) oraz online.
Wykłady będą się odbywały w języku niemieckim.
Harmonogram wykładów
data | godzina | tytuł | sala |
24.02.2024-8.03.2024 | |||
28.02.2024 | 13.45-15.15 | Das Verhältnis von Sprache und Politik – Grundlagen | |
29.02.2024 | 12.00-13.30 | Rechtspopulistische Wahlwerbung | |
6.03.2024 | 13.45-15.15 | Sprache und Gewalt – Grundlagen und Formen | |
7.03.2024 | 12.00-13.30 | Hassrede (Hate speech) – Erscheinungsformen und Handlungsstrategien | |
14.04.024-27.04.2024 | |||
17.04.2024 | 13.45-15.15 | Adaptionen des Nibelungenliedes im Rechtsextremismus | |
18.04.2024 | 12.00-13.30 | Gewalt in der Sprache der Reichsbürger | |
24.04.2024 | 13.45-15.15 | Sicherheit statt Angst – Sicherheitsdiskurse auf Wahlplakaten | |
25.04.2024 | 12.00-13.30 | Stilfiguren auf Wahlplakaten |
Serdecznie zapraszamy Państwa do udziału w wykładach.
Wszystkich chętnych do udziału w wykładach (mogą to być pojedyncze wykłady) prosimy o zgłoszenie chęci udziału przez formularz pod linkiem
W przypadku pytań proszę o kontakt: joanna.szczek@uwr.edu.pl
Wykład mistrzowski prof. Łukasza Grabowskiego O językoznawstwie korpusowym w 3. dekadzie XXI wieku. Refleksje na przykładzie badania nad powtórzeniami w tłumaczeniu.
termin i miejsce spotkania to: 7 marca 2024, godz. 16.00 (IFP UWr, s. 125)
Nota biograficzna
Prof. dr hab. Łukasz Grabowski jest językoznawcą, prowadzącym badania z dziedziny translatoryki, formuliczności, języków specjalistycznych, a także językoznawstwa korpusowego. Obecnie pracuje w Instytucie Językoznawstwa na Uniwersytecie Opolskim; wcześniej pracował również na Uniwersytecie w Ostrawie (Czechy) oraz w projektach korpusowych, m.in. na Uniwersytecie Łódzkim i Aston University w Birmingham (Wielka Brytania). Prócz dwóch monografii i trzech tomów pod redakcją opublikował wyniki swoich badań w kilku wiodących czasopismach naukowych (m.in. English for Specific Purposes, International Journal of Corpus Linguistics, International Journal of Lexicography, Across Languages and Cultures, Perspectives: Studies in Translation Theory and Practice. Journal of Historical Pragmatics), a także w tomach zbiorczych wydawanych m.in. przez wydawnictwa John Benjamins, Emerald, Springer i Language Science Press). Ma również w swoim dorobku pracę w charakterze kierownika i wykonawcy grantów finansowanych przez Narodowe Centrum Nauki (NCN), poświęconych m.in. opisowi leksyki i frazeologii w angielskich tekstach farmaceutycznych. W 2013 r. zdobył stypendium podoktorskie w Centre for Advanced Research in English na Uniwersytecie w Birmingham, a w 2019 r. ponownie prowadził tam badania naukowe, tym razem nad przekładem, w ramach stypendium im. Bekkera (NAWA). Jest członkiem rady naukowej kilku czasopism, m.in. English for Specific Purposes oraz Applied Corpus Linguistics.
Abstract
In recent years, corpus linguistics has drawn extensively from the fields such as statistics, data science and natural language processing, which means that corpus analysis is often expanded nowadays beyond mere concordance analysis or simple descriptive statistics. In this lecture, I will illustrate this point by presenting research-in-progress on repetition in English-to-Polish translation of literary texts. More precisely, I will explore repetition of English reporting verbs in 11 contemporary literary novels and their translations into Polish by fitting multiple generalized linear regression models to assess the impact that selected predictor variables have on the output variable, which is the number of different verb types a source-text reporting verb is translated into. Finally, and most importantly, I will make an attempt at identifying the skills that may help aspiring corpus linguists flourish in the research field in the 2020s.
Centrum Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego zaprasza na 21. wykład z cyklu „International Voices in Children’s Literature Studies”.
Wykład pt. „Performing the American Fairy Tale: Musicals, Childhood, and The Wizard of Oz” wygłosi w języku angielskim dr Ryan Bunch (Temple University).
Wykład odbędzie się 14 marca 2024 r. o godz. 18.00 za pośrednictwem platformy MS Teams.
Wszystkich zainteresowanych udziałem prosimy o kontakt za pomocą TEGO FORMULARZA.
Streszczenie w języku angielskim:
The Wonderful Wizard of Oz (1900) by L. Frank Baum has been called the “American fairy tale.” However, it is more commonly experienced in popular stage and screen musical adaptations than in the “original” book. These musical productions highlight the participatory performance of American childhood and national identity through embodied singing, dancing, and acting. Make-believe, rooted in childhood, becomes a national creed. The contributions of children to this process highlights their participation in their literary cultures, the performance of childhood, and the making of national mythology. In the theater and in everyday play, unstable performances of childhood, race, gender, and class allow children to take active roles. The character of Dorothy is often played by a young woman in childish dress with big vocals, destabilizing the categories of adult and child and implying a good deal of agency for children. Such is the case with Judy Garland in the 1939 MGM film, as well as for Stephanie Mills who staked a claim on the American fairy tale for Black girls in the 1975 production of The Wiz. More recently, the Broadway musical Wicked (2003) addresses the concerns of young women while inverting the concepts of good and evil. In home, school, and community performances, young people revise the musical and choreographic scripts of the repertoire in their own negotiations of childhood and nationhood, raising the tantalizing possibility of change, not only of the “original” literary text but also of the structures of childhood and nation embedded within it.
Notka bio w języku angielskim:
Ryan Bunch is the author of Oz and the Musical: Performing the American Fairy Tale (Oxford University Press, 2023). He is a graduate of the Ph.D. program in Childhood Studies at Rutgers University-Camden, where he teaches courses in childhood studies and children’s literacies. He teaches children’s music and popular music history at Temple University and is the president of the International Wizard of Oz Club.
Pracownia Współczesnych Form Krytycznych zaprasza na wykład:
Prof. Josef Hrdlička „Presence of American Poetry in Czech Culture in the 20th and 21st centuries. Translation, Reception, Influences” (w języku angielskim)
21.03 (czwartek), godz. 17.15, Instytut Filologii Polskiej UWr, pl. Nankiera 15b, sala 141
Streszczenie
Wykład będzie próbą nakreślenia najważniejszych tendencji w recepcji poezji amerykańskiej w kulturze czeskiej w XX i XXI wieku. Pierwszym z wątków stanie się analiza problematycznego pojęcia wpływu. Następnie zdefiniowana zostanie rola przekładu w czeskiej poezji, także ze względu na istotne dla niej pojęcie intertekstualności. W szerszych ramach nakreślone zostaną z kolei „wpływy” kultury niemieckojęzycznej i francuskiej, zaznaczające się od XIX wieku. W odniesieniu do tego tła opisane zostaną główne tendencje w recepcji oraz przekładzie poezji amerykańskiej przez czeskich poetów. Wykład zostanie uzupełniony konkretnymi przykładami wierszy, w których taka recepcja przejawia się na płaszczyźnie innowacji formalnych i intertekstualności.
Nota biograficzna
Josef Hrdlička jest profesorem Uniwersytetu Karola w Pradze. Specjalizuje się w zagadnieniach komparatystyki, nowoczesnej poezji i ekokrytyki. Redaktor czasopisma akademickiego „Svět literatury”/”World of Literature” i serii wydawniczej Studia Poetica w wydawnictwie Uniwersytetu Karola. Opublikował kilka rozpraw naukowych oraz trzy książki poetyckie. Jego ostatnia publikacja to: Poets in Exile. Czech Poets during Cold War and the Western Poetic Tradition (wersja czeska i angielska, 2020)
Wykład mistrzowski prof. dr. hab. Winfreda Kaminskiego (Uniwersytet Techniczny w Kolonii): Werner Heiduczek i jego powieści dla młodzieży
26 marca, g. 10.15-11.30, (IFG sala 219)
Streszczenie
Tematem wykładu są wybrane utwory Wernera Heiduczka przeznaczone dla młodego odbiorcy. Heiduczek (ur. 1926 w Zabrzu, zm. 2019 w Zwenkau, Niemcy) to jeden z najbardziej znanych pisarzy niemieckich ze śląskim rodowodem. Jest autorem powieści dla dorosłych i dla młodzieży, z których kilka przetłumaczono na język polski (Pożegnanie z aniołami; Śmierć nad morzem). W wielu swoich tekstach powraca do krainy dzieciństwa; akcję opowiadań i powieści Heiduczek często lokuje w Zabrzu (niem. Hindenburg). Reminiscencje śląskie dostrzec można również w jego twórczości literackiej skierowanej do młodego odbiorcy.
Nota biograficzna
Jeden z najbardziej znanych niemieckich badaczy literatury dla dzieci i młodzieży, ekspert w dziedzinie dydaktyki literatury, emerytowany profesor Uniwersytetu Technicznego w Kolonii. Jest autorem licznych monografii poświęconych historii niemieckojęzycznego piśmiennictwa dla młodego odbiorcy, kilka jego książek przetłumaczono na język polski. Od wielu lat współpracuje z Instytutem Filologii Polskiej i Instytutem Filologii Germańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego oraz wieloma innymi placówkami badawczymi w Polsce i innych krajach.
KWIECIEŃ
Na zaproszenie Zakładu Lingwistyki Stosowanej w Instytucie Filologii Germańskiej UWr w ramach konkursu IDUB UWr będzie przebywał w Instytucie Filologii Germańskiej prof. dr dr Georg Schuppener (Uniwersytet Św. Cyryla i Metodego w Trnawie / Uniwersytet Lipski)– druga wizyta (14.04.2024 – 28.04.2024).
Linki do biogramów
http://kger.ff.ucm.sk/docs/VUPCH/vskDokument-Schuppener_VUPCH_SK.pdf
https://de.wikipedia.org/wiki/Georg_Schuppener
Podczas wizyty gość Uniwersytetu Wrocławskiego wygłosi 4 wykłady dedykowane studentom, doktorantom i pracownikom naukowym naszego Uniwersytetu. Po uzgodnieniu z kierownikiem Kolegium Doktorskiego Wydziału Filologicznego oraz kierownictwem IDUB wykłady prof. dr. dr. Georga Schuppnera będą się miały charakter otwartych wykładów mistrzowskich.
Wykłady będą się odbywały w formie online w aplikacji Teams.
Wykłady będą się odbywały w języku niemieckim.
W załączeniu przekazuję plakat z harmonogramem wykładów.
Wszystkich chętnych do udziału w wykładach prosimy o zgłoszenie chęci udziału przez formularz pod linkiem
W przypadku pytań proszę o kontakt: joanna.szczek@uwr.edu.pl
Koło Naukowe Chamelinguon Language and Culture Club, Instytut Filologii Angielskiej UWr zaprasza na wykład gościnny dr Svetlany Kalezić Radonjić z Uniwersytetu Crne Gore (University of Montenegro). „The Changing Conception of the Child Citizen in Montenegrin Novels for Children”. Wykład odbędzie się w środę 10 kwietnia 2024 r. o godz. 18:00 w formie zdalnej, na platformie MS TEAMS.
Osoby zainteresowane udziałem prosimy o kontakt z mgr Sebastianem Zatylnym pod adresem: sebastian.zatylny@uwr.edu.pl
Abstrakt wykładu i biogram gościni w załączniku.
Centrum Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego zaprasza na 22. wykład z cyklu „International Voices in Children’s Literature Studies”.
Wykład pt. „Asian American Youth Literature: Immigration, Imagination, and the Library” wygłosi w języku angielskim Prof. Sarah Park Dahlen (University of Illinois Urbana-Champaign, USA)
Wykład odbędzie się 11 kwietnia 2024 r. o godz. 18.00 za pośrednictwem platformy MS Teams.
Wszystkich zainteresowanych udziałem prosimy o kontakt za pomocą formularza https://forms.office.com/e/BRCuCHJBNW
Streszczenie w języku angielskim:
In this talk, Dr. Dahlen will share a history of Asian American youth literature as it relates to immigration and social contexts. She will also address how a lack of imagination and understanding has led to persistent issues in terms of misrepresentations and anti-Asian stereotyping. Finally, Dr. Dahlen will share resources to support scholars, teachers, and librarians in evaluating Asian American youth literature.
Notka bio w języku angielskim:
Sarah Park Dahlen 박사라, PhD, is an Associate Professor at the School of Information Sciences at the University of Illinois Urbana-Champaign, where she is also affiliate faculty in the Department of Asian American Studies and the Center for East Asian & Pacific Studies. Park Dahlen is one of the leading scholars specializing in Asian American youth literature and transracial Korean adoption. She co-edits Research on Diversity in Youth Literature, co-created the Diversity in Children’s Books infographics, and co-edited the award-winning Harry Potter and the Other: Race, Justice, and Difference in the Wizarding World with Ebony Elizabeth Thomas. Her next book with Paul Lai addresses Asian American youth literature. She is represented by Tricia Toney Lawrence of the Erin Murphy Literary Agency.
Zakład Językoznawstwa Francuskiego UWr. zaprasza na wykład mistrzowski Profesora Thomasa Szende z Institut national des langues et civilisations orientales (INALCO) w Paryżu
Zapraszamy do Instytutu Filologii Romańskiej (plac bpa Nankiera 4) w środę 17 kwietnia w godzinach 10.15 – 11.45. Wykład, prowadzony w języku francuskim, odbędzie się w sali 2.2. (pierwsze piętro).
Tytuł wykładu: Ce qui est dit – ce qui n’est pas dit : la culture en langue étrangère
Streszczenie wykładu :
Connaître les habitudes et les attitudes d’une communauté implique que l’apprentissage de la langue soit conçu comme une porte ouverte sur un espace beaucoup plus vaste que la seule langue. La culture dont il est question est un univers de manières de faire et de voir que partagent les locuteurs, quelque chose qui régit leur vie quotidienne (dont le langage constitue un vecteur essentiel), un ensemble de connivences qui donnent tant de pouvoirs à ceux qui savent s’en servir et qui excluent ceux qui ne sont pas en mesure de les décoder.
S’il existe une compétence culturelle, elle ne consiste pas seulement à savoir réciter par cœur des poèmes et à identifier des personnages historiques ou mythiques, réels ou imaginaires qui servent de modèles de comportement. Communiquer par une même langue revient à être intégré à un ensemble de savoirs partagés, et en particulier : être conscient de tout ce qui doit – ou ne doit pas – être dit dans telle ou telle circonstance …
Apprendre une langue c’est apprendre à faire quelque chose des éléments de cette langue. Or, aucun outil d’apprentissage n’est capable d’expliquer pourquoi dans tel contexte, on dit ceci et pas cela. Nous constatons quotidiennement : un énoncé est acceptable lorsque son sens est accessible dans les conditions courantes de la communication. La capacité à comprendre les réalités culturelles s’acquiert dans des discours et à travers des interactions. Il est à noter que les pratiques discursives et interactionnelles conditionnées par l’environnement culturel s’échelonnent du régulier et du plus attendu, au moins régulier et au moins attendu.
Bibliografia:
Szende, T. (2020), Form, Use, Consciousness : Key Topics In L2 Grammar Instruction, Brussels: Peter Lang (256 pages).
Szende, T. (2016), The Foreign Language Appropriation Conundrum: Micro Realities & Macro Dynamics, Brussels: PIE – Peter Lang (276 pages).
Szende, T. (2014), Second Culture Teaching and Learning: An Introduction, Bern: Peter Lang (462 pages).
Szende, T., H. Lecocq, G. Alao & & S. Yun-Roger (Eds.). (2010). Implicites, stéréotypes, imaginaires. La composante culturelle en langue étrangère, Plidam, Paris: Editions des Archives Contemporaines (209 pages).
Biogram Profesora Thomasa Szende:
Thomas Szende jest międzynarodowej sławy naukowcem specjalizującym się w językoznawstwie stosowanym, w szczególności w glottodydaktyce, leksykografii i przekładzie. Kształcił się na Uniwersytecie Budapeszteńskim (ELTE), gdzie ukończył filologię francuską (1980), rosyjską (1980) i węgierską (1984), oraz na Uniwersytecie Paris 3 – Sorbonne Nouvelle, gdzie ukończył studia z językoznawstwa stosowanego (1980) i dydaktyki języków obcych (1980). Doktorat obronił w 1984 r. na Uniwersytecie Budapeszteńskim, a habilitację uzyskał w 1997 r. w Institut national des langues et civilisations orientales (INALCO) w Paryżu, gdzie do dziś pracuje jako profesor, kierując katedrą hungarystyki oraz kilkudziesięcioosobową grupą badawczą « PLIDAM » (Pluralité des langues et des identités : didactique, acquisition, médiation; EA 4514). Prof. Szende jest członkiem Rady Naukowej INALCO, członkiem rady dyrektorów uniwersytetu Sorbonne Paris Cité oraz członkiem zagranicznym Węgierskiej Akademii Nauk. W latach 2004-2006 pracował jako attaché ds. współpracy uniwersyteckiej w ambasadzie francuskiej w Syrii. Ostatnie monografie prof. Szendego o tematyce glottodydaktycznej to Form, Use, Consciousness: Grammar in L2 Pedagogy (2020), The Foreign Language Appropriation Conundrum: Micro Realities & Macro Dynamics (2016), Second Culture Teaching and Learning: An Introduction, 2014). Ponadto prof. Szende jest redaktorem bądź współredaktorem kilkunastu monografii, redaktorem naczelnym słownika węgiersko-francuskiego (Szeged 2008, 1031 str.) oraz autorem dwóch antologii literackich. Wypromował kilkudziesięciu doktorów; obecnie ma pod opieką dziesięciu doktorantów.
Wykład odbędzie się w ramach programu visiting professor (IDUB), a organizatorem spotkania jest dr hab. Witold Ucherek, prof. UWr (witold.ucherek@uwr.edu.pl).
Wykład prof. ZAKHARa ISHOVa z Uniwersytetu w Uppsali (stacjonarny w j. angielskim) pt. “Dangerous Russian Poets and the story of their solidarity with the Polish cause: the case of Natalya Gorbanevskaya and Joseph Brodsky”. Wykład odbędzie się 17 kwietnia 2024 r. (środa) o godz. 12:00 w Katedrze Judaistyki (ul. Świętej Jadwigi ¾, aula im. prof. J. Woronczaka).
Streszczenie
Wykład pokaże nową perspektywę na rolę poezji jako nośnika sprzeciwu wobec opresyjnego reżimu. Szczególne znaczenie we wrocławskim kontekście ma analiza twórczości Natalii Gorbaniewskiej, która, jak wiadomo, miała szczególne powiązania z Wrocławiem.
Nota biograficzna
Zakhar Ishov, literaturoznawca, przekładoznawca, filozof, badacz literatury rosyjskiej, światowej klasy znawca poezji laureata nagrody Nobla, Josifa Brodskiego. W roku 2008 uzyskał stopień doktora w zakresie literatury angielskiej na Wolnym Uniwersytecie w Berlinie na podstawie rozprawy pt. „Brodsky Translating Brodsky” (summa cum laude), zaś w 2015 r. stopień doktora na Uniwersytecie w Yale na podstawie rozprawy pt. „Joseph Brodsky and Italy” kierowanej przez arcyznanego litewskiego poetę i badacza, Tomasa Venclovę. Pracował na Uniwersytecie w Tybindze w ramach programu Excellence Initiative, zaś obecnie jest badaczem w Institute for Russian and Eurasian Studies na Uniwersytecie w Uppsali. Autor m.in. monografii Brodsky in English (Northwestern University Press, Evanston, Illinois, 2023) i artykułów w najlepszych humanistycznych pismach Europie i USA (np. PMLA Cambridge, Comparative Literature Studies Penn State), zdobywca wielu grantów (ostatnio projekt pt. „Dangerous Russian Poets”, Swedish Research Councll, 2022 mający dowieść bezprecedensowej roli poezji w ostatnich dziesięcioleciach sowieckiego reżimu, polegającej na podsycaniu politycznego sprzeciwu i obywatelskiego nieposłuszeństwa). W 2009 roku otrzymał nagrodę Charles Hall Grandgent Award przyznawaną przez The Dante Society of America za esej „Introduction to Poetry in the Form of Poetry: Dante Read by Mandelstam”. Jego wspólne tłumaczenia wierszy Josifa Brodskiego z brytyjskim poetą Glynem Maxwellem publikowało pismo „The New York Review of Books” (2013).
Organizator: dr hab., prof. UWr Marcin Kurek (marcin.kurek@uwr.edu.pl), Instytut Filologii Romańskiej
Wykład dr Rony Cran z Uniwersytetu Birmingham „Fugitive fragments. On poetic remembering” (wykład w j. angielskim)
18 kwietnia (czwartek), godz. 15:30-17:00, Instytut Filologii Angielskiej, s. 11 (parter, dawna Biblioteka Brytyjska)
Abstrakt: Celem wykładu jest przybliżenie słuchacz(k)om różnych praktyk pamiętania i upamiętniania obecnych w poezji amerykańskiej XX wieku, szczególnie w poezji szkoły nowojorskiej. Najwięcej uwagi prelegentka zamierza poświęcić twórczości Elizabeth Bishop, Bernadette Mayer i Joe Brainarda, a także poezji kryzysu HIV/AIDS w Nowym Jorku w latach 80. i 90. Wykład potrwa ok. 55 minut, a tuż po nim przewidziana jest dyskusja.
Sylwetka prelegentki: Dr Rona Cran jest profesorką uczelni (Associate Professor in Twentieth-Century American Literature) w Instytucie Literatury Angielskiej na Uniwersytecie w Birmingham. Pełni ona rolę współkierowniczki tamtejszego Centre for the Study of North America. Jest też współzałożycielką międzynarodowej sieci badawczej poświęconej artystom związanym z nowojorską szkołą poezji, Network for New York School Studies. Dr Cran jest autorką m.in. wpływowej monografii pt. Collage in Twentieth-Century Art, Literature, and Culture: Joseph Cornell, William Burroughs, Frank O’Hara, and Bob Dylan (Ashgate, 2014) oraz poetyckiego tomu I Remember Kim (Verve, 2023). W przyszłym roku ukaże się jej monografia pt. Everyday Rebellion: Poetics of Resistance in New York City (Louisiana State University Press, 2025). Publikacje jej autorstwa ukazały się w wielu prestiżowych wydawnictwach akademickich takich jak Oxford UP, Cambridge UP, Edinburgh UP, Iowa UP i Bloomsbury, a także w takich poczytnych periodykach jak „The Times Literary Supplement” i „Los Angeles Book Review”. Dr Cran otrzymała m.in. Research Networking Grant brytyjskiego Arts and Humanities Research Council oraz Small Grant British Academy. W 2021 r. otrzymała University of Birmingham Guild’s Outstanding Teaching Award.
Pracownia Badań nad Migracjami Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. W. Brandta, Zakład Językoznawstwa Stosowanego Instytutu Filologii Polskiej, Szkoła Języka Polskiego i Kultury dla Cudzoziemców Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Centrum Kompetencji i Koordynacji Języka Polskiego (KoKoPol) zapraszają na wykład mistrzowski prof. Przemysława Chojnowskiego z Uniwersytetu Wiedeńskiego / KoKoPol-u pt. „Dialog literatur, dialog kultur. O korespondencji Zbigniewa Herberta i Karla Dedeciusa”.
Wykład odbędzie się 24 kwietnia 2024 r. w godz. 10.15-11.45 w sali 125 w Instytucie Filologii Polskiej (pl. Nankiera 15b).
Streszczenie
Wykład stanowi wprowadzenie do obszernej korespondencji genialnego poety i wybitnego tłumacza jego poezji. Przedstawia związki łączące Herberta z Niemcami i Austrią oraz wyjaśnia niewiarygodny fenomen obecności polskiego pisarza w języku niemieckim. Prelekcja daje odpowiedź na pytanie, dlaczego autor „Pana Cogito” w drugiej połowie lat sześćdziesiątych i w latach siedemdziesiątych XX wieku był bardziej znany w krajach niemieckojęzycznych niż w Polsce.
Biogram
Przemysław Chojnowski, doc. dr habil., Senior Lecturer w Instytucie Slawistyki Uniwersytetu Wiedeńskiego, w latach 2019– 2020 wykładowca wiedeńskiego Zentrum für Translationswissenschaft. Autor rozprawy poświęconej poetyce i strategii przekładu Karla Dedeciusa Zur Strategie und Poetik des Übersetzens. Eine Untersuchung der Anthologien zur polnischen Lyrik von Karl Dedecius (Berlin, 2005). Redaktor naukowej edycji listów Dedecius – Miłosz. Listy / Briefe 1958 – 2000 (Łódź / Dresden 2011). Współredaktor tomu Bariery i/jako wyzwania w nauczaniu języka polskiego jako obcego (Słubice 2012) oraz jubileuszowego numeru czasopisma „Polonus. Zeitschrift für die polnische Sprache und den europäischen Dialog“, Juni 2021 Nr. 6 (wydanie specjalne z okazji trzydziestolecia podpisania Traktaktu Polsko-Niemieckiego). Od 2023 r. pracownik naukowy Centrum Kompetencji i Koordynacji Języka Polskiego w St. Marienthal (Saksonia, Niemcy) https://kokopol.eu/. Współredaktor dwujęzycznego pisma „POLONUS” (Czasopismo na rzecz języka polskiego i europejskiego dialogu). Głównym przedmiotem jego zainteresowań są przekłady i recepcja literatury polskiej w niemieckojęzycznym kręgu kulturowym, transfer literatury, socjologia przekładu, zjawisko literackiego bilingwizmu, polsko-niemieckie kontakty językowe oraz tradycje nauczania języka polskiego jako obcego.
Zapisy na wykład prowadzi dr hab. Anna Żurek, prof. UWr:
W razie pytań prosimy o kontakt: anna.zurek@uwr.edu.pl.
MAJ
Zakład Lingwistyki Korpusowej przy współpracy z Naukowym Interdyscyplinarnym Kołem Doktorantów zaprasza na wykład mistrzowski dra Marcina Wągla „ Morfosemantyka złożonych wyrażeń liczebnikowych w języku polskim na tle konstrukcji liczebnikowych w językach świata”.
Wykład odbędzie się 9 maja o godz. 16:00 w sali 125 w Instytucie Filologii Polskiej.
Koordynatorem wykładu jest mgr Jan Krzywdziński (dostępny w tej sprawie pod adresem corpus@uwr.edu.pl ). Listy obecności podpisze dr hab. Monika Zaśko-Zielińska, prof. UWr.
Streszczenie
Celem wystąpienia jest przedstawienie znanych faktów dotyczących struktury morfologicznej oraz semantyki złożonych wyrażeń liczebnikowych w języku polskim, np. trzy ~ troje ~ trojaki ~ potrójny ~ trzykrotny ~ trójka (np. Bogusławski 1966, Saloni 1977, Topolińska 1984, Mieczkowska 1994, Derwojedowa & Linde-Usiekniewicz 2003, Rutkowski 2003, Siuciak 2008) w nowej perspektywie empirycznej oraz w nowym ujęciu teoretycznym.
Punktem wyjścia jest obserwacja z zakresu typologii: w wielu językach świata występują klasyfikatory (np. Aikhenvald 2000), czyli wyrażenia pojawiające się w konstrukcjach liczebnikowych, które pośredniczą pomiędzy liczebnikiem a określanym rzeczownikiem, np. wietnamskie ba *(con) chó `trzy psy’, gdzie con to klasyfikator używany do liczenia obiektów żywotnych, lecz nieosobowych (np. Simpson & Ngo 2018). Klasyfikatory często definiują to, co będzie liczone przez liczebnik, nawet jeżeli określany rzeczownik pozostaje bez zmian, por. np. mandaryńskie sān zhī xióng `trzy niedźwiedzie’, sān qún xióng `trzy grupy niedźwiedzi’, sān zhǒng xióng `trzy gatunki niedźwiedzi’, gdzie klasyfikatory zhī, qún i zhǒng określają, że kwantyfikacja dotyczy odpowiednio jednostek, zbiorów oraz typów obiektów (np. Krifka 1995).
Pomimo że języki słowiańskie nie są uznawane za języki klasyfikatorowe, należy w powyższym kontekście zwrócić uwagę na podobną rolę afiksów w złożonych wyrażeniach liczebnikowych, por. np. czeskie tři klíče `trzy klucze’, troje klíče `trzy zestawy kluczy’, trojí klíče `trzy rodzaje kluczy’. Odmienne formy liczebnikowe uruchamiają różnice kwantyfikacyjne analogiczne do tych obserwowanych w językach klasyfikatorowych, przy czym funkcje różnych klasyfikatorów pełnione są przez różne morfemy derywacyjne (np. Dočekal 2012).
W wystąpieniu omówione zostaną wyrażenia liczebnikowe w języku polskim na tle konstrukcji liczebnikowych w innych językach słowiańskich oraz językach klasyfikatorowych. Analizie poddane zostaną również aspekty użycia liczebników głównych (np. Wągiel & Caha 2021), a także funkcje semantyczne i derywacyjne poszczególnych komponentów struktury morfologicznej złożonych wyrażeń liczebnikowych: rdzenia liczebnikowego, sufiksu -oj-/-or-, pozostałych morfemów derywacyjnych, a także końcówek fleksyjnych. W oparciu o komponenty semantyki kompozycyjnej (np. Montague 1970, Link 1983) oraz teorii nanoskładni (np. Starke 2009, Caha 2009) zaproponowana zostanie analiza morfosemantyczna, która podjmie próbę wyjaśnienia podobieństw oraz różnic polskich (i szerzej: słowiańskich) wyrażeń liczebnikowych w ramach jednego spójnego systemu morfosemantycznego.
Notka biograficzna
Marcin Wągieljest językoznawcą formalnym specjalizującym się przede wszystkim w badaniach morfosemantycznych z zakresu kategorii liczby, policzalności, generyczności oraz relacji część-całość często w ujęciu porównawczym.
Studiował polonistykę, slawistykę oraz językoznawstwo ogólne. W roku 2019 na Uniwersytecie Masaryka w Brnie obronił doktorat na temat „Subatomic quantification”, który w roku 2020 otrzymał prestiżową nagrodę E.W. Beth Dissertation Prize przyznawaną dla najlepszej rozprawy doktorskiej z zakresu logiki, lingwistyki i teorii informacji przez międzynarodową organizację naukową The Association for Logic, Language and Information. Jest autorem dwóch monografii, a także wielu artykułów z zakresu semantyki, składni, morfologii i fonologii języków słowiańskich, germańskich, romańskich oraz wschodnioazjatyckich. W swoich badaniach łączy tradycyjne metody językoznawstwa opisowego i porównawczego z metodologią lingwistyki formalnej, korpusowej i eksperymentalnej. Kierował projektami Part-whole structures across languages oraz Polish phonematics: An Axiomatic Functionalist view. Phonetic and phonological analysis of Modern Polish. Prowadził także badania w ramach zespołu realizującego projekt Formal approaches to number in Slavic. Jest stypendystą Fundacji Humboldta oraz programu AKTION.
Od roku 2022 pracuje jako adiunkt w IDN Centrum Badań Korpusowych i Eksperymentalnych nad Językami Słowiańskimi „Slavicus” na Uniwersytecie Wrocławskim. Związany jest również z Uniwersytetem Palackiego w Ołomuńcu, gdzie pracował jako lektor języka polskiego na Katedrze Slawistyki, oraz z Uniwersytetem Warszawskim, gdzie był zatrudniony jako adiunkt w Instytucie Języka Polskiego. Wyniki swoich badań prezentował na najważniejszych konferencjach naukowych w Europie, Ameryce Północnej oraz Azji. W roku 2022 na zaproszenie organizatorów konferencji wygłosił wykład plenarny na Formal Description of Slavic Languages 15. Wykładał na licznych uczelniach oraz placówkach badawczych na całym świecie, m.in. University of Rochester, University College London, Uniwersytet Pompeu Fabry w Barcelonie, Leibniz Centre General Linguistics (ZAS Berlin), Zhejiang University. Współpracuje regularnie z zagranicznymi badaczami m.in. z Uniwesytetu Humboldtów w Berlinie, Uniwersytetu Wiedeńskiego, Uniwersytetu w Utrechcie oraz Uniwersytetu Karola w Pradze.
Centrum Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego zaprasza na 23. wykład z cyklu „International Voices in Children’s Literature Studies”.
Wykład pt. „Dialogue, politics, and activism in (and through) children’s literature – with a focus on environmental issues” wygłosi w języku angielskim prof. Nina Goga z Western Norway University of Applied Sciences.
Wykład odbędzie się 9 maja 2024 r. o godz. 18.00 za pośrednictwem platformy MS Teams.
Wszystkich zainteresowanych udziałem prosimy o kontakt za pomocą TEGO FORMULARZA.
Streszczenie w języku angielskim:
In recent years, I have collaborated with colleagues from the Western Norway University of Applied Sciences (HVL), the Universitat Internacional de Catalunya, and the University of Padova to explore the significance of dialogue in and about children’s literature that addresses environmental and climate issues. Our research has adopted an ecocritical and material dialogic approach, drawing from ecocritical perspectives, posthumanism, new materialism, and Bakhtin’s dialogue theory (Goga et al., 2023; Goga & Pujol-Valls, 2023; Campagnaro & Goga, 2022). Building on this previous work, my lecture focuses on a selection of children’s books, including graphic novels, picturebooks, and nonfiction, that emphasize the importance of dialogue in addressing environmental and climate concerns. These dialogues occur between individuals and their environment, children and adults, and citizens and authorities with decision-making power. They are significant in both shaping the books’ themes and enabling readers to engage responsibly in environmental and climate-related matters. The examples I will examine are rooted in a Scandinavian context and illustrate how the (un)willingness to find sustainable solutions to the ongoing climate crisis is largely connected to wishes for continued economic growth. In other words, these texts facilitate dialogues about the challenging connection between ecology and economy. I will therefore, after a close reading of the texts, discuss why texts like this can provoke adult (readers) to react negatively, and why representations of growth-critical eco-activism (still) seem to be a taboo in texts for children and young people.
Notka bio w języku angielskim:
Nina Goga is Professor of children’s literature at Western Norway University of Applied Sciences. Her main research interests are environmental children’s literature, ecocritical and ecodidactic approaches to children’s literature. Recent publications Økokritiske dialoger (edited volume, Goga et.al., 2023), “Ecocritical dialogues in teacher education” (Goga et al., 2023), “Realisering av barns rettigheter i bøker nominert til Bokslukerprisen 2021/2022” (2023, Realization of children’s rights in books nominated for Bokslukerprisen 2021/2022 [The book devourer award 2021/2022]).
Pracownia Polszczyzny Mówionej zaprasza na wykład dra hab. Michała Głuszkowskiego „ Od przełączania kodów do kodu mieszanego. Przypadek bilingwizmu staroobrzędowców w Polsce”.
Wykład odbędzie się 10 maja 2024 r. o godz. 18.00 w formie online.
Link do spotkania:
Streszczenie:
Mimo kilkusetletniej obecności na ziemiach polskich, staroobrzędowcy – potomkowie rosyjskich uchodźców religijnych z końca XVII w., zachowali nie tylko religię i kulturę, ale również język i do dziś wielu członków tej grupy jest dwujęzycznych, ale od połowy XX w. to polski, a nie rosyjska gwara, jest językiem dominującym, i to polski jest źródłem zapożyczeń dla gwary, a nie na odwrót. Ponieważ ich bilingwizm jest powiązany z dyglosją, w niektórych sferach ich tradycyjny język wciąż jest używany, a w wielu sytuacjach komunikacyjnych dochodzi do przełączania kodów, czyli zmiany języka podczas wypowiedzi. Ze względu na asymetryczny charakter kontaktu językowego, do przełączeń dochodzi głównie ze słabiej opanowanej rosyjskiej gwary na lepiej znany język polski. W podobnych sytuacjach jednym z możliwych scenariuszy jest całkowite porzucenie języka mniejszości (zmiana językowa), ale możliwe jest także przekształcenie słabszego języka w kod mieszany w wyniku nasilającej się interferencji i niekontrolowanego mieszania kodów. Taką sytuację obserwujemy w dwujęzyczności starowierców w północno-wschodniej Polsce, ale nie dotyczy ona wszystkich członków społeczności w równym stopniu. W wystąpieniu przyjrzymy się przykładowym wypowiedziom reprezentującym kod mieszany (rosyjsko-polski system hybrydalny) i omówimy czynniki społeczne i indywidualne, które takim zachowaniom językowym sprzyjają, a także te, które prowadzą do zmiany językowej.
Nota biograficzna:
Michał Głuszkowski, absolwent socjologii (2003) i filologii rosyjskiej (2005) UMK, doktor habilitowany w zakresie językoznawstwa (2014), specjalizujący się w problematyce kontaktów językowych i ich pozajęzykowych uwarunkowań. Prowadzi badania interdyscyplinarne, wykorzystujące w analizie lingwistycznej podejścia teoretyczne i metodologię nauk społecznych, przede wszystkim na materiale gromadzonym podczas badań terenowych w społecznościach mniejszościowych: w polskich wspólnotach w różnych częściach świata (Syberia, Ukraina, kraje bałtyckie, USA i Turcja) oraz u staroobrzędowców mieszkających w Polsce, Estonii i na Łotwie. Zajmuje się także społeczną i językową adaptacją imigrantów w Polsce, pamięcią społeczną i historią socjologii.
Pracownia Studiów Kulturowych Katedry Filologii Niderlandzkiej Uniwersytetu Wrocławskiego i Ex-Centrum Olgi Tokarczuk zapraszają na wykład zorganizowany w ramach programu IDUB.
Wykład pt. From a Damsel in Distress to a Radio-Active Medusa: An Ecocritical Reading of the Figure of Mother Nature in Dutch literature wygłosi w języku angielskim prof. Gaston Franssen (University of Amsterdam)
Wykład odbędzie się 13 maja 2024 o godz. 17.00 w Katedrze Filologii Niderlandzkiej, ul. Kuźnicza 21-22, 50-138 Wrocław, sala 307 (trzecie piętro)
Streszczenie w języku angielskim: The increasing awareness of the urgency of climate change, often associated with ‘hard’ sciences, has had a major influence on humanities research, too: the disastrous impact of the Anthropocene on the planetary ecology, after all, calls for a probing reassessment – and a fundamental re-imagination – of the relation between the human and the non-human. Within the humanities, ecocritical scholars argue that literary texts have an import role to play in this process: literature, often characterized by narrative, affective and imaginative experiments, invites readers to reflect on conventional representations of nature and offers a space to experiment with novel ideas about humanity’s relation to landscapes, animals and the planet at large. In this lecture, I will focus on one key trope in the imagination of the Anthropocene: the image of ‘Mother Nature’. Literary texts about Mother Nature, I will argue, often reveal deep-seated, highly gendered assumptions about nature as an all-giving, forever-forgiving nurturing figure, always at humanity’s disposal. At the same time, more experimental literary texts re-imagine Mother Nature in less re-assuring, more disturbing ways: they evoke an indifferent, ruthless, or even vengeful mother, and urge readers to reassess their assumptions about – and attitude towards – nature. Focusing on selected Dutch literary representations of Mother Nature, and interpreting them in the context of ecofeminism, I demonstrate how the trope of Mother Nature can legitimate ecological destruction, but can also urge readers to accept a profoundly inconvenient truth about the role and importance of humanity in the context of ecological developments.
Notka bio w języku angielskim: Gaston Franssen is full professor of Dutch Literary Studies and Intermediality at the University of Amsterdam. His research interests include authorship, celebrity, narrativity, intermediality, and health humanities. In 2008, he defended his PhD thesis gerrit kouwenaar en de politiek van het lezen (Nijmegen: Vantilt). In 2016 and 2017, he edited the academic volumes Celebrity Authorship and Afterlives in English and American Literature (Palgrave Macmillan) and Idolizing Authorship: Literary Celebrity and the Construction of Identity, 1800 to Present (Amsterdam University Press). He has published on literary celebrity (Journal of Dutch Literature), on literary fan culture (Spiegel der Letteren), on celebrity health narratives (European Journal of Cultural Studies), on celebrity politics (Celebrity Studies), and on narratives of health and illness (Nederlandse letterkunde, Frontiers in Psychiatry, Philosophy, Psychiatry, and Psychology). Franssen is main editor of Nederlandse letterkunde, section editor of Celebrity Studies, and affiliated researcher at the Verhalenbank Psychiatrie
Instytut Filologii Angielskiej zaprasza na wykład online Dr. Petera C. Kunze’a pt. Why Ariel Sings and Oliver Doesn’t: Disney Animation and Historical Production Culture Research, który odbędzie się 15.05.2024 r., godz. 18.00-19.00, na platformie ZOOM.
Streszczenie:
This talk brings children’s literature studies into conversation with media industry studies through historical research into production cultures. Literary studies has traditionally focused on authors as singular creators, but this approach quickly falters in dealing with media culture, where one person is rarely the sole or even the primary creative worker. Through historical case studies of the animated features Oliver & Company and The Little Mermaid, Kunze examines Disney Animation as a production culture in transition, both organizationally and narratively. Tracing these textual and contextual developments underscores how production culture research may enrich our understanding of children’s media culture while also employing media industry studies to complicate our traditional investments in authorship, genre, and adaptation.
Biogram: Peter C. Kunze is Assistant Professor of Communication at Tulane University, where he teaches media industry studies, media aesthetics, and media history. His monograph, Staging a Comeback: Broadway, Hollywood, and the Disney Renaissance, offers a revisionist history of the Disney Renaissance through an examination between the creative and economic relationships between the US film and theatre industries.
Zapisy na wykład prowadzi dr hab. Justyna Deszcz-Tryhubczak, prof. UWr (justyna.deszcz-tryhubczak@uwr.edu.pl)
Pracownia Kultury Literackiej XX w. zaprasza 17 maja 2024 w godz. 11.00-12.30 do sali Nehringa (s. 22 w budynku Wydziału Filologicznego przy pl. Nankiera 15 b) na wykład mistrzowski prof. dra hab. Włodzimierza Boleckiego (IBL PAN) na temat potrzeby studiowania historii literatury pt.
Jak zlikwidować studia polonistyczne (sprawozdanie z doświadczeń)
Historia literatury ma swoich stałych użytkowników, którzy stawiają jej odmienne, a niekiedy zasadniczo różne i sprzeczne wymagania. Są wśród tych użytkowników tacy instytucjonalni odbiorcy, jak: edukacja szkolna, edukacja uniwersytecka, „zwyczajni” czytelnicy książek o literaturze, a wreszcie sami historycy literatury.
Ciągłość pytań, problemów i poszukiwań historyków literatury jest na pewno bardziej trwała niż ciągłość pomysłów teoretycznoliterackich czy fascynacji krytycznoliterackich – także w obrębie historii literatury. Niezależnie od tego, czy będziemy studiować wątpliwości dotyczące metod i statusu historii literatury, czy też rozprawy powstałe jako wynik badań konkretnych tematów, dyscyplina zwana historią literatury przedstawia się dziś jako obszar ciągłości i stabilności, tzn. systematycznej kumulacji wiedzy i opracowywania informacji.
Historyka literatury otacza z jednej strony kalejdoskop nowych nurtów, technik, estetyk i metod artystycznych, z drugiej inwazja – by nie powiedzieć potop – nowych technik komunikacyjnych, rozwijających się lawinowo od początku wieku. Do filmu, radia i publikacji o masowym charakterze wkroczyły technologie audiowizualne: telewizja, video, przekazy komputerowe, które radykalnie zmieniły układy semiotyczne w obrębie kultury współczesnej. Powstał układ nowych technik komunikacyjnych, intensywnie wkraczających w obszar dyskursów niewerbalnych i werbalnych.
Odżywa też pytanie o społeczne funkcje literatury. Tradycyjnie wpisywane było ono w przeciwstawienie: nauka czy służba społeczna? Nauka czy kształcenie i kształtowanie? Na koniec pytanie, którego nie sposób pominąć w refleksji nad przemianami, w których uczestniczymy. Czy zmiany, które niosą, są zawsze zmianami na lepsze?
Kontakt z organizatorem – osobą, która podpisze listę obecności: prof. dr hab. Dorota Heck (dorota.heck@uwr.edu.pl), p. 215, pl. Nankiera 15b, Wrocław, stałe dyżury wtorki i środy w godzinach podanych przez USOS.
Zakład Literatury i Kultury Amerykańskiej i Pracownia Literatury oraz Kultury Dziecięcej i Młodzieżowej Instytutu Filologii Angielskiej zapraszają na wykład pt. “The Erasure of Counter-stereotypical Girls from Disney’s Toys: Exploring Toy, Transmedia and Audience tensions”, który wygłosi prof. Rebecca C. Hains (Salem State University).
Wykład odbędzie się stacjonarnie 20 maja o godz. 12.00 (sala 207)
Streszczenie:
Counter-stereotypical female characters from Disney- and Disney-subsidiary films have frequently been excluded from, underrepresented in, or misrepresented in toys based on their films. Employing a feminist cultural studies perspective, this talk considers a decade-long pattern of erasure and gender stereotyping, including the cases of Luisa Madrigal from Encanto(2021); Rey from The Force Awakens (2015) Honey Lemon and GoGo from Big Hero 6 (2014); Gamora from Guardians of the Galaxy (2014); The Black Widow from Avengers (2015); and Merida from Brave (2012). It explores these characters’ treatment in relation to media and toy industries’ relationship; toys’ roles as transmedia texts; and fan critiques, many amplified on social media using hashtag activism. The study’s analysis reveals tensions in Disney’s transmedia environments as various stakeholders—filmmakers, toy marketers, and audience members—negotiate a conflict: the disconnect between more equitable and inclusive female representation on screen, which many audience members value; and gender-stereotypical assumptions about female characters’ value in the toy industry, which publicly available discourse suggests frustrates and alienates some audience members.
Biogram:
Rebecca C. Hains, Ph.D. is a professor of media and communication at Salem State University, where she researches children’s media culture from a critical/cultural studies perspective. Hains authored the books Growing Up With Girl Power: Girlhood on Screen and in Everyday Life (Peter Lang, 2012) and The Princess Problem: Guiding Our Girls Through the Princess-Obsessed Years (Sourcebooks, 2014) and has contributed to anthologies such as 20 Questions About Youth and Media (Peter Lang, 2018) and Deconstructing Dolls: Girlhoods and the Meanings of Play (Berghahn Books, 2022). She has collaboratively edited several collections, including Cultural Studies of LEGO (Palgrave, 2019) and The Marketing of Children’s Toys (Palgrave, 2021), and has published in various journals, including Women’s Studies in Communication and Girlhood Studies. She serves on the editorial board of The Journal of Children and Media and is a 2023-2024 Fulbright Scholar to the Jagiellonian University in Krakow, Poland.
CZERWIEC
Koło Naukowe Kulturowych Teorii Współczesnej Humanistyki oraz Zakład Teorii Literatury IFP UWr zapraszają na wykład mistrzowski dr. hab. Piotra Sobolczyka (IBL PAN) „ Pokrwawione kalesony, od których zaczęła się wojna, albo polscy pisarze z polityczną misją w Czechosłowacji. Albo performer obywatel Jerzy Andrzejewski”, który odbędzie się 06.06. o godzinie 09:15 w czytelni IFP UWr (sala W. Nehringa, Plac Nankiera 15b). Celem organizacji wykładu jest uświetnienie organizowanej w Instytucie Filologii Polskiej ogólnopolskiej konferencji naukowej, poświęconej kategorii performatywności w literaturze i edukacji.
Koordynatorem wykładu jest mgr Wojciech Gałecki wojciech.galecki@uwr.edu.pl
Listy obecności podpisze dr Katarzyna Lisowska
Streszczenie:
Pisarz w roli. Dyplomaty? Korespondenta? Budowniczego przyjaźni socjalistycznej? Naiwniaka? Czy to oficjalne budowanie swojej Persony może zostać podkopane lub zironizowane narracją osobistą – na przykład dostępną w nieznanych dotychczas dokumentach intymistycznych?
Albo inaczej i po prostu: Andrzejewski w Czechosłowacji. Jako korespondent „Przekroju” i Marysi Andrzejewskiej.
Biogram:
Dr hab. Piotr Sobolczyk jest pracownikiem Instytutu Badań Literackich PAN w Warszawie. Główne kierunki jego zainteresowań naukowych obejmują teorię queer, teorię literatury, komparatystykę, kulturoznawstwo, literaturę polską XX i XXI wieku, literaturę hiszpańską, gotycyzm i krytykę literacką. Jest autorem licznych prac poświęconych twórczości Mirona Białoszewskiego, a także książki Queerowe subwersje. Polska literatura homotekstualna i zmiana społeczna (Warszawa 2015).
Koło Naukowe Kulturowych Teorii Współczesnej Humanistyki oraz Zakład Teorii Literatury IFP UWr zapraszają na wykład mistrzowski prof. Izabeli Morskiej (UG) „Ile prawdy w fikcji? 1983. Maszynopisy”, który odbędzie się 07.06. o godzinie 09:00 w sali 125 IFP UWr (Plac Nankiera 15b). Celem organizacji wykładu jest uświetnienie organizowanej w Instytucie Filologii Polskiej ogólnopolskiej konferencji naukowej, poświęconej kategorii performatywności w literaturze i edukacji.
Koordynatorem wykładu jest mgr Wojciech Gałecki wojciech.galecki@uwr.edu.pl
Listy obecności podpisze dr Katarzyna Lisowska
Streszczenie:
Prof. UG dr hab. Izabela Morska spróbuje odpowiedzieć na pytanie, w jakim stopniu redaktorka / autorka / literaturoznawczyni / podmiotka może ingerować w tekst literacki po czterdziestu latach? Do jakiego stopnia ma prawo? Co zataja, co ujawnia? Czy w 1983 roku można było napisać „lesbijka / ekspansywna / heteroseksualnie”? Czy taka terminologia była w ogóle znana? Co z poszanowaniem prywatności własnej, ale też innych osób, niegdysiejszych koleżanek, które wkraczają w starość w najbardziej homofobicznym kraju w Europie i mogą nie życzyć sobie skojarzeń z autorką i z tą publikacją? Jak rozwiązywać takie i inne kwestie etyczne? Jak zmierzyć się z wyzwaniem wierności wobec tekstu? Kiedy zaczyna działać autocenzura? Jak radzić sobie z afektami (kłębem nierozwikłanych emocji, impulsem suicydalnym) podczas redakcji tekstu? Co to jest gwałt? Gdzie szukać ukojenia – w sztuczności, czy w naturze? Czy można – wciąż, jeszcze – być kobietą poza matrylineatem?
Biogram:
Izabela Morska jako kulturoznawczyni zajmuje się narracjami marginalizacji i głosami wywłaszczonych z perspektywy postkolonialnej, gender i queer studies. Jest też pisarką (Absolutna amnezja, 1995; Alma, 2003), poetką (Madame Intuita, 2002; 1983. Maszynopisy, 2023) i felietonistką portalu Gdańsk Miasto Literatury. W monografii Glorious Outlaws: Debt as a Tool in Contemporary Postcolonial Fiction (2016) rozważa dług jako narzędzie narracyjne we współczesnej prozie w języku angielskim. Jest też autorką dziennika z choroby jako podróży do ciemnej krainy systemu medycznego Znikanie (2019). Wcześniejsze afiliacje obejmują ISEES i Beatrice Bain Research Center przy University of California-Berkeley, a także Yaddo i Hawthornden. Występowała na ponad 50 konferencjach naukowych i festiwalach literackich. W 2018 roku otrzymała Nagrodę im. Juliana Tuwima za całokształt twórczości; w 2020 roku Pomorską Nagrodę Literacką. Mieszka w Gdańsku od 2013 roku. Wykłada konteksty historyczne i kulturowe literatury amerykańskiej w Instytucie Anglistyki i Amerykanistyki na Uniwersytecie Gdańskim.
Pracownia Współczesnych Form Krytycznych oraz Biuro IDUB zapraszają na wykład Profesora Nicholasa Browna, który odbędzie się 10.06, o godzinie 15.30, w Instytucie Filologii Polskiej, w sali im. Nehringa (czytelnia). Wykład odbywa się w ramach programu zapraszania profesorów wizytujących IDUB. Tytuł wykładu: “Handle with Care”
Biogram:
Nicholas Brown – profesor anglistyki, historii sztuki i black studies na University of Illinois Chicago. Jeden z wiodących amerykańskich literaturoznawców i krytyków kultury, wpływowy teoretyk marksistowski, autor nowatorskiego i kontrowersyjnego ujęcia autonomii sztuki (zob. np. Autonomy: The Social Ontology of Art under Capitalism 2019). Redaktor naczelny słynnego marksistowskiego czasopisma literaturoznawczego Mediations, członek redakcji nonsite.org.
Streszczenie:
Idea znaczenia artystycznego – zakładana przez naiwne, acz trafne podejście do dzieł sztuki jako artefaktów domagających się interpretacji – od dłuższego czasu podlega różnym zewnętrznym naciskom. Wykład proponuje powrót do trzech podstawowych teoretycznych źródeł owych nacisków: teorii afektywnej (reprezentowanej przez Eve Sedgwick), socjologicznego podejścia do sztuki (Pierre Bourdieu) oraz obserwacji, że przyczynowe sploty są problemem dla znaczeń (Roland Barthes). Owe punkty widzenia – z których każdy dąży do obejścia lub uniemożliwienia aktu interpretacji – zyskują spójność tylko wtedy, gdy rozumieć je właśnie jako momenty takiego naiwno-poprawnego podejścia do dzieł sztuki, które widzi je jako artefakty domagające się interpretacji. Co więcej, każdy z tych punktów widzenia implicytnie uznaje ów fakt – eksplicytnie mu zaprzeczając.
The idea of artistic meaning — an idea that is presupposed by a naive and correct attitude toward works of art as artifacts that solicit interpretation — has been under pressure for some time. This talk returns to three fundamental theoretical sources of this pressure: affect theory (represented by Eve Sedgwick), a sociological approach to art (Pierre Bourdieu), and the problem for meaning posed by the causal nexus (Roland Barthes). These standpoints, each of which seeks to subsume or forestall the act of interpretation, to the contrary only gain coherence when understood as moments of a naive and correct attitude toward artworks as artifacts that solicit interpretation. Moreover, each of these viewpoints implicitly acknowledges this (explicitly denied) fact.
Koordynator: dr Marta Koronkiewicz-Kaczmarska
Zaproszenie na wykład Profesora Seána Handa (University of Warwick).
W dniach 10–15 czerwca będziemy mieli zaszczyt gościć na naszej uczelni na zaproszenie dr hab. Heleny Duffy i przy wsparciu finansowym IDUB Profesora Seána Handa. Profesor Hand jest światowej sławy naukowcem, jednym z najwybitniejszych specjalistów w dziedzinie literatury i filozofii francuskiej XX wieku, w tym literatury i filozofii zagładowej. Profesor Hand jest Prorektorem ds. międzynarodowej i międzyregionalnej współpracy naukowej i strategii europejskiej na University of Warwick oraz Wiceprzewodniczącym Europejskiego Sojuszu Uniwersyteckiego EUTOPIA zrzeszającego 14 uczelni i 60 partnerów. Do licznych wyróżnień Profesora Handa należy Chevalier des Palmes Académiques, który rząd Francji przyznaje najznamienitszym naukowcom. Profesor Hand jest również członkiem Akademii Europejskiej, starszym członkiem Higher Education Academy i członkiem Royal Society of Arts (https://warwick.ac.uk/fac/arts/modernlanguages/academic/sh2/).
Wykład plenarny Prof. Handa odbędzie się w dniu 11 czerwca w godzinach 15:30 – 17:30 w Instytucie Filologii Romańskiej (Plac Nankiera 4, sala 2.2.). Tytuł wykładu poświęconego ekozoficznym aspektom współczesnego pisarstwa francuskiego to: „Living On: Ecosophical Futures in Recent French Writing.”
Koordynator: dr hab. Helena Duffy, prof. UWr
Centrum Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego zaprasza na 24. wykład z cyklu „International Voices in Children’s Literature Studies”.
Wykład pt. „ Ethical Choices of Health Care Practitioners About Future Children in Selected Young Adult Dystopia” wygłosi w języku angielskim prof. Anna Bugajska (Uniwersytet Ignatianum w Krakowie).
Wykład odbędzie się 20 czerwca 2024 r. o godz. 18.00 za pośrednictwem platformy MS Teams.
Wszystkich zainteresowanych udziałem prosimy o kontakt za pomocą formularza: https://forms.office.com/e/XDGAnPYuF8
Streszczenie w języku angielskim:
Ethical Choices of Health Care Practitioners About Future Children in Selected Young Adult Dystopia The talk is the fruit of research into the intersections of bioethics, posthumanities, young adult literature, and medical humanities. It flows directly from the belief in the crucial role children’s and young adult literature plays in the formation of the attitudes that help shape the future world. It can sensitize and desensitize the future health care practitioners and the general public to a number of issues, in particular to those arising as a consequence of biotechnological progress. Among others, following the infamous child experiments (Hornblum, Newman, Dober 2013), the identification of the artificially created life as “vile bodies,” (Chamayou 2008) designed to be experimented upon, can be particularly harmful. Given the experiments involving human-animal hybrids, genetic modification of humans, and organoids, the children of the future might be what we now think of as posthumans: more or less artificially created beings that may be put outside the protective umbrella of rights that protect human patients, enabling various types of abuse. As the debate about posthuman rights and the relevance of posthumanities to the global public health is going on, I would like to show some ethical stances towards clones and hybrids in two series of dystopian books for young adults: Nancy Farmer’s Matteo Alacrán (2002; 2013) and James Patterson’s Maximum Ride. What emerges from both of these series is the necessity to rethink medical ethics in the face of the challenges that are nowadays encountered by traditional ethical models. In particular, the authors reach to veterinary ethics and the extended concept of care that would help answer doubts about the status of the newly created beings and the consequent code of conduct towards the future children.
Notka bio w języku angielskim:
Anna Bugajska is an Associate Professor at the University Ignatianum in Kraków, where she is the Head of the Institute of Modern Languages and the Language and Culture Studies Department and actively collaborates with the General and Applied Ethics Department. She received her Ph.D. from the Jagiellonian University for her work on 18th-century literature, and her post-doctoral degree (habilitacja) from the University of Silesia for her work on dystopian literature. She is a member of various organizations, like the Utopian Studies Society – Europe, and participates in expert groups and meetings within the fields of humanization in healthcare and utopianism. Her publications concern contemporary problems related to technological progress and biopolitics, also in young adult literature. Her book, The Evantropian Project in Young Adult Dystopias (2019), appeared in Ignatianum University Press.