
dr hab. Dorota Michułka
profesor Uniwersytetu
Zakład Edukacji Polonistycznej
Kierownik
Zakład Edukacji Polonistycznej
Koordynator programu Erasmus+
Wydział Filologiczny
dorota.michulka@uwr.edu.pl
tel. +48 71 375 20 38
Zainteresowania
- literary studies
- literaturoznawstwo
- education
- polish literary education
- children’s literature
- poland
- children studies
- literature for children
- memory
- cultural education
Dyscyplina naukowa
- polonistyka
Najnowsze publikacje
- Unburied Practices of Memory: The Holocaust and the Polish-Jewish Relations in Joanna Rudniańska’s Kotka Brygidy (2007) and XY (2012)
- Solidarność, wspólnota i etyka w kontekście humanistyki zaangażowanej (współczesne powieści historyczne dla młodego odbiorcy jako przykłady literatury sprawczej)
- Natura, empatia i troska. Chłopiec z burzy Colina Thiele’a w perspektywie humanistyki ekologicznej
- Historical twists and turns in the Polish canon of children's literature
- Little Women: Contemporary Polish Novels for Girls as an Example of Engaged Literature
- Coming across a Difficult Past: Contemporary Polish Narratives in the Eyes of a Young Recipient in Theory and Practice
- Dorastanie społecznie zaangażowane. Zupa z jeża Magdaleny Kozłowskiej (2012) w perspektywie romskich historii rodzinnych
- Jasio-Jeżyk braci Grimm i Jeż Katarzyny Kotowskiej jako szkolne lektury. Inny i oswajanie przez miłość
- Filozofia życia ad usum Delphini? Jak oswoić lęk w poszukiwaniu szczęścia - bohaterowie sagi o Muminkach wobec zagrożenia i katastrofy. Na marginesie książki Hanny Dymel-Trzebiatowskiej Filozoficzne i translatoryczne wędrówki po Dolinie Muminków (Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2019)
- The Images of Dance in Polish and Ukrainian Illustrated Books for Children – Manners of Depiction and Functions
- Multiplikowanie adresata utworów intencjonalnie skierowanych do młodego odbiorcy – szansa czy zagrożenie? W kontekście książki Hanny Dymel-Trzebiatowskiej „Filozoficzne i translatoryczne wędrówki po Dolinie Muminków” (2019)
- Meetings with the Past: Figures of Memory, Values, and Education in Contemporary Polish Narratives for Children and Young Adults
- Teoria i praktyka pamięci w kulturze teraźniejszości (w perspektywie badań nad literaturą dla młodego odbiorcy)
- Czytanie pamięci. Cisza, czas i emocje w opowiadaniach Idy Fink
- Czy Muminki mogą zmienić współczesny świat? Na marginesie recenzji książki Hanny Dymel-Trzebiatowskiej Przechadzki po Dolinie Muminków. Perspektywa filozoficzno-literacka (2024)
- Literatura — historia — edukacja. Spotkania z przeszłością we współczesnych polskich narracjach dla dzieci i młodzieży
- Exploring past in looking for identity. (Meta)history, fantasy and politics in contemporary polish narratives of Dorota Terakowska
- Faithfulness, Attractiveness and Accessibility of Translations of Texts for Young Readers from the Perspective of School Cultural Education (in the context of the book review Między manipulacją a autonomicznością estetyczną. Przekład literatury dla dzieci by Eliza Pieciul-Karmińska, Beate Sommerfeld and Anna Fimiak‑Chwiłkowska, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017) : [artykuł recenzyjny]
- Making Things Visual: Illustrations in Books for Children and Young Adults from the Perspective of Polish Language Education. In the Context of the Review of the Book Odpowiedni dać rzeczy obraz. O genezie ilustracji książkowych by Anita Wincencjusz-Patyna, Wydawnictwo ASP im. E. Gepperta, Wrocław 2019, ss. 463 : [artykuł recenzyjny]
- Co grają katarynki? Nowele Bolesława Prusa w szkolnej edukacji polonistycznej od XIX-wiecznej czytanki do współczesnego e-podręcznika : rekonesans