
dr Anna Burzyńska-Kamieniecka
adiunkt
Zakład Językoznawstwa Stosowanego
Kierownik
Pracownia Lingwistyki Antropologicznej
anna.burzynska-kamieniecka@uwr.edu.pl
tel. +48 71 375 28 69
Zainteresowania
- polish as a foreign language
- language competence
- teaching polish as a foreign language
- values
- plain language
- intercultural competence
- communicative competence
- kompetencja interkulturowa
- teksty dydaktyczne typy i funkcje
- teksty dydaktyczne typy i funkcje
Dyscyplina naukowa
- językoznawstwo
Najnowsze publikacje
- „Jako się to piwko wam podoba?” Tekst dawny w perspektywie glottodydaktycznej (na przykładzie „Trzynastej rozmowy. O obiedzie albo biesiedzie” z podręcznika N. Volckmara „Viertzig Dialogi”)
- Aksjologiczny wymiar lokalności w nauczaniu języka polskiego Ukraińców (na przykładzie podręcznika Ałły Krawczuk i Jerzego Kowalewskiego "Jestem stąd")
- Wykorzystanie koncepcji "plain language" w upraszczaniu tekstów do testowania znajomości języka polskiego jako obcego
- Problem autentyczności tekstów w testowaniu sprawności czytania ze zrozumieniem na egzaminach certyfikatowych z języka polskiego jako obcego
- Praktyka upraszczania tekstów w dydaktyce języka polskiego jako obcego (dawniej i dziś)
- Od przełamywania barier do budowania więzi. Egzamin certyfikatowy z języka polskiego jako obcego oczami jego uczestników (na materiale ankietowym)
- O czym przyszły obywatel wiedzieć powinien, czyli o potrzebie kształcenia i testowania kompetencji socjokulturowej i realioznawczej osób ubiegających się o polskie obywatelstwo
- "Kole mię w boku i między plecami". Sposoby mówienia o chorobie w dawnym dialogu dydaktycznym (na przykładzie polsko-niemieckich rozmówek N. Volckmara Viertzig Dialogi)
- Wykorzystanie potencjału kulturowego pieśni religijnych w dydaktyce języka polskiego jako obcego (na przykładzie kolęd)
- Dobrego monarchę zachowaj nam Panie..., czyli o dziewiętnastowiecznych modlitwach wstawienniczych za władców (na wybranych przykładach)
- Łaciński językowo-kulturowy obraz DOMU (wybrane aspekty)
- Dlaczego tak dużo reguł? Przejawy świadomości językowej uczestników egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego (wybrane zagadnienia)
- Diskursy, które przed obiadem, przy i po obiedzie przypadają : o rozmowie przy stole według „Wydwornego polityka” Macieja Gutthätera-Dobrackiego